CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Mula Dengan Nama Allah...

SALAM....

JOM SANTAI....TENANGKAN MINDA..

JOM SANTAI....TENANGKAN MINDA..

SPA MINDA

Dengan rasa syukur dan sesuai dengan nama yang indah dan menenangkan datang ilham untuk menubuhkan 'Spa Minda' blog sebagai tempat santai minda bagi pembaca dan sahabat handai diluar sana boleh bertukar tukar pendapat dan buah fikiran yang boleh dimanafaatkan bersama. Semestinya Allah suka kepada keindahan dan kedamaian. Marilah kita mengindahkan 'Spa Minda' ini dengan tajuk tajuk seperti dibawah. Bak kata pepatah irama dan lagu tidak boleh dipisahkan, samalah juga keindahan dan kedamaian.

1. Ayat ayat indah dari Al Quraan dan Hadis dan kata nasihat sebagai santapan rohani.

2. Warna indah alam semulajadi, aroma dan irama alam yang boleh menenangkan jiwa dan perasaan.

3. Indah nya warna permata pada tubuh melambangkan kesihatan dan keceriaan.

4. Keunikan alat solek untuk mengindahkan wajah.

5. Corak yang menawan memukau pandangan untuk pakaian dan fesyen.

6. Indahnya bahasa ibunda dan bahasa puitis, pantun, seloka,sajak dan nyayian (tidak berunsurkan seksual).

7. Aroma aroma yang menyelerakan didapur bonda, respi orang lama dan baru.

8. Membentuk tubuh yang menawan dan minda yang cerdas dengan senaman dan bersukan.

Dengan terilhamnya tajuk tajuk diatas saya mengalu-ngalukan bakat yang terpendam yang selama ini hanya berlegar di minda sahaja.

Jadikan Blog 'Spa minda' sebagai jambatan ilmu yang boleh kita manafaatkan bersama sampai bila-bila. InsyaAllah ........Sekian, salam perkenalan dan bersantai minda.......

Wednesday, October 28, 2009

HARI KELUARGA KOPERASI PROTON

Pada mulanya berat hati aku hendak menyertai... entah kenapa tak berapa ceria rasa hati aku... mungkin tak cukup korem... anak aku yang sulung Amal tak ikut serta...tapi setelah aku bercerita dengan ketiga-tiga anak ku yang lain.. akim, amrin dan alin.. mereka menunjukkan minat nak ikut serta..tiba-tiba hati berbunga semula...

Pada pukul 12.30 tenggah hari hari Sabtu lepas aku bertolak dari Shah Alam ke PD ke Hotel Glory Beach Resort bersama-sama dengan anak-anak ku. Oleh kerana check in pukul 2.30 petang sedang elok aku dan ana-anak ku sampai di situ. Bersyukur Akim yang bawa kereta, aku boleh rehat sedikit. Ramai kawan-kawan ku dan keluarga masing-masing berada di ruang tamu hotel untuk pendaftaran dan mengambil kunci bilik. Semasa aku membuat pendaftaran aku terjumpa En Yaakub juga membuat pendaftaran, rupanya ada seminar SNE di sana juga.... aku tidak tahu rupanya....Setelah membuat pendaftaran dan ambil kunci kami terus ke bilik dengan membawa beg-beg pakaian. Tiba-tiba sms dari hp aku berbunyi... lepas asar acara sukanika di pantai harap berada di sana.. terima kasih.. ajk memberi arahan... kami semua akur sebab ini adalah aktiviti berkumpulan.

Setelah rehat sebentar di bilik dan tukar pakaian aku dan anak-anak dan juga kekawan yang lain berkumpul di pantai, riuh rendah bunyi anak-anak bermain dan ada juga kumpulan lain di situ.. meriah jadi nya. Berbagai acara di adakan oleh pihak hotel, tak ketinggalan aku dan anak-anak ikut serta... yang best acara berpasangan aku dapat naib johan. Sukanika ini berlangsung sehingga pukul 7.00 ptg kami semua pun mula beredar meninggalkan pantai.. cantik warna pancaran matahari memukul air laut pantai PD waktu itu... dalam riuh rendah gelak tawa kawan-kawan dan anak-anak, sesekali hati aku pilu... banyak yang bersarang di benak ku....

Sekali lagi di ingatkan pukul 8.00 malam semua berada di perkarangan hotel untuk makan malam.... acara seterusnya penyampaian hadiah dan cabutan bertuah...lepas masing-masing menjamu selera tiba lah masa untuk penyampaian hadiah..sukanika petang tadi dan lagi sekali cabutan betuah mengembirakan aku... aku dapat jam tangan Samsung... cantik dan comel. Acara malam itu berakhir pukul 11.00 malam. Aku dan anak-anak beredar dari situ agak awal sebab dah keletihan..

Pagi Ahad adalah acara bebas sarapan dan bagi sesiapa nak mandi kolam dan sebagainya.. tapi aku dan anak-anak terus berehat sehingga check out pukul 12.30 tengahari. Begitu lah serba sedikit cerita hari keluarga koperasi... terima kasih pada petugas-tugas.. good job.

Wednesday, October 21, 2009

KALAU SUDAH REZEKI TAK KAN KEMANA

Semalam aku pergi meeting SNE, agak lambat aku sampai ke HQ, macam biasa selesaikan acara rumah dahulu dan perjalanan hujan renyai-renyai, kenderaan agak banyak. Aku kena pergi HQ juga semalam kerana nak beli barang, ada kekawan yang nak.. dah tak sabar-sabar nakkan SNE kapsul.
Dalam pukul 8.45 sampai di HQ.. terus membuat pesanan.. baru aku menjengok ke bilik meeting. Dekat pintu masuk ada yang menyuruh aku mengisi borang cabutan bertuah.. dengan malas aku isi la juga... dan dapat dua uncang kecil Excel Tea sebagai "door gift" aku pun terus masuk ke dalam bilik meeting dengar penceramah memberi penerangan mengenai Amberine produk mengurangkan berat badan. Ramai yang tampil memberi testimoni... produk ini amat berkesan.
Kawan-kawan lama aku ada yang telah mencuba lagi produk baru ini kesannya lagi bagus dari produk dulu.. masing-masing nampak bersemangat dan muka berseri-seri bentuk badan lagi menawan.. itu yang membuat kan aku bersemangat nak mencuba semula... cuma nak turun kan sikit lagi.. ada beberapa tempat ada lemak yang agak degil..seperti biasa gambar testimoni aku masih tayangkan dan sehingga sekarang berat badan aku masih maintain...
Sampailah di akhir meeting tiba lah masa untuk diumumkan siapakan nama-nama yang bernasib baik mendapat cabutan bertuah pada meeting kali ini... aku tidaklah menaruh harapan yang tinggi untuk menang... baru 2 minggu yang lepas nama aku di panggil jadi pemenang sagu hati, dapat Exel Tea dan Seabuck Active.. syukur.
Satu persatu cabutan di bacakan...riuh rendah bilik meeting tu dengan gelak tawa. sehingga lah ke cabutan yang akhir.. ia-itu hadiah pertama... tiba-tiba suasana diam seketika.. untuk mendengar dengan teliti nama dan no hp siapa yang di panggil... hadiahnya 2 kotak Exel Tea, sekotak Seabuck Active dan sekotak Amberine.... kalau di jumlahkan harganya lebih kurang RM500 bertuah juga siapa yang dapat... tiba tiba dalam tenang-tenang tu... mulut aku macam terlopong... macam pernah aku dengar no hp yang di bacakan... 012.....38.....00.... haaaaaa... belum habis di baca aku sudah tahu itu no hp aku..... terlompat lompat aku gembira... syukur kepada Allah dan terima kasih pada Syarikat... kalau dah rezeki tak kan kemana... macam tak percaya tapi itu kenyataanya...

MELAIKAN AMALAN

Lama sudah tidak menjengok blog kesayangan ni....
Bukan apa sibuk sangat... dan line internet dekat opis ni... tak tahu la...slow bebeno... kata orang perak.. maklum teman orang perak la kata kan...
Banyak berita dan cerita nak di up date kan... nak di sambung di rumah... balik je kerja macam lipas kudung... masak, kemas basuh baju... hai... itu lah kalau dah pembantu tiada... begitu lah cara kalau kita perempuan yang bekerja... lain la orang yang masih tinggal dengan keluarga walau pun dah berkahwin.. best juga cam tu... tak tahu lah aku ni... dalam sibuk pembantu tak ada ni... macam-macam juga yang nak di buat.. buat kueh tart la... kueh makmur lah... balik kerja anak-anak ada yang suruh masak tom yam la... masak laksa johor la... anak-anak suka makan... kena lah buat.. nak beli belum tentu rasa yang kita nak.. anak-anak pe yang mama masak tu memang di sukai... kebetulan ada yang cuti musim peperisaan PMR ni.
Dalam kesibukan begitu aku di kejutkan dengan berita dan memaksa aku pulang ke kampung atas pemergian nenek kesayangan ku.. walau pun sedih tapi kami semua merelakannya kerana telah terlalu tua dan uzur ya lah.. umurnya lebih 100 tahun. Dah lebih kurang 4 bulan terlantar... tapi di jaga dengan baik oleh emak saudara aku... bagi menjaga anak kecil. Muka nampak berseri pengingatan yang elok cuma pendengaran nya kurang dan tidak mampu bangun sendiri.
Aku amat bersyukur kerana mempunyai nenek yang amat menitik beratkan ilmu agama dan aku didik dengan begitu sejak dari kecil lagi... maklum aku cucu kesayang dan cucu sulungnya. Anak nya lelakinya ada dua orang guru agama, dan bapa ku sendiri mengaji pondok menjadi imam masjid dan surau. Aku bersyukur kerana mempunyai asas hidup yang cukup sempurna, mudah mudahan boleh di warisi sehingga ke jenerasi yang seterusnya, aku juga bersyukur kerana anak sulung ku telah berjinak kearah itu.. aku harap dia boleh membimbing adik-adiknya nanti.
Aku pulang ke kampung lepas magrib hari Selasa 13/01/09 bersama anak-anak ku akim, amrin dan alin terus ke rumah emak saudara yang menjaga nenek ku... suasana sedih walaupun anak cucu cicit ramai yang menziarahi. Hadiah bacaan Yasin, AlQuraan dan zikir berkumandang sana sini... berkurangan bila dan agak sepertiga malam... cuma tinggal aku dan emak saudara aku je yang tinggal.. membaca Yasin dan ayat AlQuraan sehingga aku terlena di samping mayat nenek ke yang nampak agak tenang dan muka berseri.. Allah yang Maha Kuasa.. tiada daya kita untuk menolak kehendaknya.
Aku sedar semula untuk sembayang subuh... aku lihat ramai semula di keliling nenek ku.. mereka tak putus-putus menghadiahkan Yasin dan Ayat-ayat suci... bertuahnya nenek ku.. sehingga aku tidak mengenali mereka-mereka yang datang menziarahinya, lelaki dan perempuan.
Sehingga hampir Zohor jenazah nenek ku di mandi dan di kafan... untuk di sembahyangkan. Terfikir di benak ku tambahan juga aku sama-sama menyempurnakan jenazah nenek ku, bila melihat hanya kain putih itu yang di bawa pergi ke liang lahat, bagai tiada erti keindahan dan segala hiasan di dunia ini kecuali amalan yang kita bawa, bertuah lah pada mereka yang mengamalkan dari awal hidupnya.. mebuatkan aku menginsafi diri.
Lebih dari seratus orang menyembahyangkan jenazah nenek ku.. mula lah perjalanan yang tiada akan kembali lagi.. sedihnya hati ku melepaskan pemergiannya.. tapi yang hidup pasti akan menemui lumrah ini.. dalam benak ku terfikir... mana suami yang kau sayangi, harta benda dan sahabat handai... mungkin hanya menghantar setakat ke liang lahat sahaja... melaikan amalan...